lørdag 25. august 2012

Kjøkkenskriverier

Jeg skal i dåp til en nydelig liten jente i morgen.  Mine bidrag til dåpsfesten er hjemmelaget potetsalat til koldtbordet, og kake til kaffen.  






Har man først fått smaken på hjemmelaget potetsalat kan man aldri kjøpe den ferdig i butikken lenger.  Det smaker såå mye bedre med ferskt og hjemmelaget!  Oppskriften er selvkomponert, og pleier å falle i smak hos de rundt bordet.

POTETSALAT

1 kg gourmetpoteter (Amadine eller lignende)
1 beger lettrømme
Hellmans mayones
1 glass kapers
1 liten rødløk

Kok potetene.  Jeg liker litt tyggemotstand på potetsalaten, og tar potene av platen mens de fremdeles er litt faste.  Avkjøl.  Rør sammen lik mengde lettrømme og Hellmans mayo.  Bruk gjerne det tomme rømmebegeret til å måle opp majonesen, da får du samme mengde.  Tilsett et glass avrent kapers, og en liten hakket rødløk.  Bland sammen med potetene når det ferdig avkjølte.  

Kan også blandes sammen med potetene før de har blitt kalde.  Skal det serveres med én gang får man da en lun potetsalat - som smaker kjempegodt!



Dåpsbarnets mamma bestilte Kvæfjordkake, eller "verdens beste" som den også kalles.  Godt valg!
Litt utstyrsnerd som jeg er, har jeg selvfølgelig skaffet meg eget fat til Kvæfjordkake.  Jeg pleier å bruke Porsgrunds oppskrift som følger med fatet.



VERDENS BESTE KVÆFJORDKAKE

RØRE
100 g smør
100 g sukker
4 eggeplommer
3 ss melk
2 dl hvetemel
1 ts bakepulver

MARENGS
4 eggehviter
2,5 dl sukker
50 g hakkede mandler

FYLL
Vaniljekrem
2,5 dl kremfløte

Rør smør og sukker hvitt.  Tilsett en og en eggeplomme og rør godt mellom hver gang.  Tilsett melk, samt mel hvor du har rørt inn bakepulveret.  Kle en langpanne med bakepapir.  Bre deigen ut i pannen med en slikkepott.

Pisk eggehvitene nesten stive.  Tilsett sukkeret og pisk helt stivt.  Bre marengsen ut med en slikkepott over den første deigen.  Dryss over hakkede mandler.

Stek kaken midt i ovnen, 170 grader ca 25 min.  Avkjøles i formen.

Bland vaniljekrem og pisket krem.

Del kaken i to på tvers, og legg vaniljekremen på den ene halvdelen.  Legg den andre halvdelen over med mandelsiden opp.

Klar for servering!



- Bjørg -






1 kommentar:

  1. Hmm. Nå skal jeg lage både kake og potetsalat.

    Ha en fin-fin søndag.

    SvarSlett